Gottlund-runokilpailu järjestettiin vuonna 2024 yhdettätoista kertaa. Kilpailun teema oli ”raja” ja kilpailuaika 19.2.-30.4.2024. Voittaja julkistettiin 5.7. Partalan kartanossa Juvalla.
Ennen voittajien julkistusta klo 12.00 – 13.45 Partalassa järjestettiin päätuomari Veera Miljan ohjaama runokurssi Todesta runoksi.
Vuoden 2024 vierailevana päätuomarina toimi Veera Milja (s. 1988, Helsinki). Hän on esiintyvä runoilija, kirjoittaja ja joogaopettaja. Hänen esikoisrunokokoelmansa Supersalanen tyttöpäiväkirja (Tammi) ilmestyi keväällä 2022, ja se palkittiin Kalevi Jäntin palkinnolla.
Veera Milja luonnehtii valintaansa näin:
– Kilpailun kolmessatoista finalistissa näkyy, miten monipuolisesti suomenkielinen runo versoaa ja hengittää. Näistä runoista hahmottuu esiin keskenään erilaisia puhujia ja tunnerekistereitä, kielellisesti eheitä ja kiehtovia maailmoja. Monesta runosta kantautui pitkä tausta kirjoittamisen parissa, sekä mikä tärkeintä, se että runoja on myös luettu. Runoja lukenut kirjoittaja nimittäin tietää, että runo tarvitsee syntyäkseen muutakin, kuin että painaa proosatekstissä useammin enteriä. Tässä lukemista hylkivässä ajassa toivon, että kaikki me kirjoittajat muistaisimme, kuinka lukeminen on kirjoittamista myös, sen pimeä ja näkymätön, mutta välttämätön puoli.
– Sykähdyttävintä oli aina, kun huomasin, että tämän vuoden kilpailun Raja-teemaa oli käsitelty niin, että runo tarjosi siihen jotain uutta ja yllättävää. Kun valitsin kolme palkittua, seurasin vainuani ja erityisesti kahta asiaa, jotka ovat minulle runon lukijana ja kirjoittajana tärkeitä: kieltä ja tunnetta. Halusin, että runon kieli nyrjäyttää tai sykähdyttää, ja toisaalta, että runo käy sydämeen ja vetoaa tunteisiin, jättää jälkeensä
värinää. Kaikkea tätä koin palkittujen runojen parissa.
Ensimmäiselle sijalle sijoittui Anni Tanskasen Raja. Runon sinän väistämätön liuku elämästä kohti kuolemaa piirtyy tekstissä esiin kauniisti, yllättävien ja viiltävien kuvien kautta: kiikarit katoavat, kanootit täyttyvät hämähäkeillä ja tulppaanit räjähtelevät. Kielestä kuultaa läpi lukeneisuus ja runouden tuntemus. Säkeiden välistä tyhjää tilaa myös käytetään sulavasti osoittamaan ylitettyä, näkymätöntä rajaa.
Toiseksi sijoittui Mirjami Vertaisen runo Likeisyys. Kieleltään mehevä runo kertoo vaaran ja halun värittämästä kohtaamisesta, jossa jännitteen luo nähdyksi ja ohitetuksi tulemisen kontrasti. Runossa on loppuun saakka kantava intensiteetti sekä teemaan sopiva, latautunut muoto ja rytmi. Tekstissä kuuluu kaikuja myös esitetyn runon tyylikeinoista, ja se voisikin hyvin sopia myös lavalle.
Kolmannelle sijalle tuli nimetön runo, jonka kirjoittaja on Riikka Uhlig. Tiivis runo hyvästeistä synnyttää vahvoja mielikuvia ja hyökyy kokoaan suuremmaksi. Puhetilanne hahmotellaan esiin vain muutamalla suoralla viivalla. Runo ei silti selitä itseään loppuun tai ole valmiiksi pureskeltu. Toisto luo tekstiin hakkaavan sydämen rytmin, ja sydänkäyrää tai toisaalta vankilan aidan päälle vedettyä piikkilankaa muistuttava viiva halkoo tekstiä, rajaa sen kahdeksi.
Raja
Kun kiikarisi katosi
et enää löytänyt postilaatikolle
jäljet kasvoivat vesiheinää
kanootit hämähäkkejä täynnä
kun kätesi muuttui kuultavaksi
minä kuljin muita mukulakivikatuja
päivänä, jolloin unohdit nimesi
maaliskuun maanantaina
tulppaanit räjähtelivät maljakossa
kymmenen kukkaa kaikkensa antaneina
kiurut kyntivät lumisadetta
ja kaartoivat takaisin etelään
silloin sinä liu’uit ja putosit
ohuen seitin läpi ulottumattomiin
vahanukenkeho vaikealla lakanalla
sellainen nyrjähdys, mutta
kukat ne vain jatkoivat varisemistaan
lopulta irrotin varovasti
lintulaudan
ikkunasi takaa
ja kun multa tuoksui
solmin sen pulleaan rauduskoivuun
toisten tiaisten tulla
Anni Tanskanen
L I K E I S Y Y S
Olet tiukaksi kerittyä tulilankaa
tekokyntesi liian kirkasta mainosvaloa
ripsistäsi tippuu neonväriä
et katso elämän koko kirjoa
Tulet aivan liian lähelle
kun vetäydyt nurkkaan ja katsot kosketusnäyttöön
Neulepaitasi sisään on kudottu pentriittiä
Haistan rikin, kun ohitamme toisemme portaissa
emmekä jaksa enää naurahtaa liian äkillistä läheisyyttä
järjetöntä, kuumaa likeisyyttä
Lukon taakse päästyäni
hengitän pitkään huojennusta
vältettyä vaaratilannetta
Mirjami Vertainen
Nimetön runo
Vielä hetki sitten
kasvosi bussin takaikkunassa
Vielä hetki sitten
tuoksusi, kirpeä hiki
Vielä hetki sitten
sydämesi kontrabasso korvaani vasten
x —— x —— x —— x —— x —— x —— x —— x —— x ——
Jos ne panevat sinut vankilaan
kuolet
Jos ne panevat sinut vankilaan
kuolen
Riikka Uhlig
Kilpailun tarkoitus on muistaa 1800-luvulla vaikuttanutta kansanperinteen kerääjää ja monitoimimiestä C.A. Gottlundia. Vuosittain vaihtuvat teemat ovat liittyneet jollakin tavalla hänen elämäänsä.
Raja-teemalla halutaan huomioida sekä viime elokuussa vietettyä Ruotsin ja Novgorodin välille solmitun Pähkinäsaaren rauhan 700-vuotispäivää että kannustaa runokilpailun osanottajia pohtimaan raja-teemaa nykyisessä maailmantilanteessa. Gottlundin ollessa teini-ikäinen Suomi siirtyi Ruotsin alaisuudesta Venäjän suuriruhtinaskunnaksi. Kanssakäyminen uuden rajan yli kuitenkin jatkui, ja hän pystyi lähtemään Ruotsiin Uppsalan yliopistoon opiskelemaan.
Kirjoittajia haastetaan myös pohtimaan rajan merkitystä ihmisten välisessä kanssakäymisessä ja elämän eri tilanteissa. Miten rajoja luodaan, siirretään tai puretaan? Omien rajojen asettaminen on ollut esillä yhteiskunnallisessa keskustelussa viime vuosina muun muassa Me Too -liikkeen ansiosta.
Carl Axel Gottlund itse oli laaja-alaisesti, jopa rajattomasti, maailmasta ja elämästä kiinnostunut. Gottlund keräsi ja tutki kiviä, hyönteisiä, kasveja, runoja ja kansanperinnettä. Hän soitti viulua ja huilua, ja merkitsi talteen viitisenkymmentä juvalaista kansansävelmää. Suomen kirjakieltä kehitettäessä hän muiden suomenmielisten mukana loi myös uusia sanoja suomen kieleen. Hänen kehittämiään sanoja ovat muiden muassa kansalainen, kirjasto ja suomentaa.
Sen lisäksi, että Gottlund oli aktiivinen monella elämänalalla, liikkui hän myös vaivattomasti sosiaalisesti eri tasoilla: hänellä oli yhteyksiä kaiken säätyisiin ihmisiin, mikä ei ollut tavallista 1800-luvun Suomessa. Gottlund oli rajojen ylittäjä ja monipuolinen uudistaja. Hän kuitenkin joutui usein kahnauksiin aikalaistensa kanssa. Häntä onkin sanottu ikuiseksi kakkoseksi.
Runokilpailua on järjestetty vuodesta 2014. Sen toteuttaa vapaamuotoinen työryhmä yhteistyössä Juvan kulttuuripalveluiden ja Juvan kirjaston kanssa. Viime vuosina kilpailuun on osallistunut yli sata kirjoittajaa.
Gottlund-runokilpailua 2024 on tukenut Juvan Kulttuuri ry.
Lisätietoja kilpailusta ja Gottlund-viikosta: Johanna Kuusisto, 0400 136 176, johanna.kuusisto[a]juva.fi
Seuraa kilpailun fb-sivua: facebook.com/gottlundrunokilpailu.
Säännöt
Gottlund-runokilpailun säännöt 2024
- Vuoden 2024 teema on raja.
- Kukin osallistuja voi lähettää yhden runon. Runojen muotoa ei rajoiteta.
- Runojen on oltava selvästi luettavia, mieluiten koneella kirjoitettuja. Sivulle merkitään kirjoittajan nimimerkki. Runojen maksimipituudeksi suositellaan yhtä liuskaa. Oheen liitetään suljettu kirjekuori, jossa on tekijän nimi ja yhteystiedot, ja jonka päälle kirjoitetaan nimimerkki.
- Kilpailuaika on 19.2.-30.4.2024. Runot lähetetään osoitteella
Juvan kirjasto
Johanna Kuusisto
Raili Kostian tie 2
51900 Juva
Kilpailun viimeisen päivän postileima riittää. - Esiraati valitsee 10-15 finalistia, joista kilpailun päätuomari valitsee voittajan ja sijoittuneet.
- Tulokset julkistetaan yleisötilaisuudessa 5.7.2024 klo 14 Juvan Partalassa, Huttulantie 1, 51900 Juva.
- Kolme parasta kirjoittajaa palkitaan. Ykköspalkinnon voi voittaa vain kahdesti peräkkäin. Aiemmat julkaisut eivät rajoita kilpailuun osallistumista.
- Runoja ei palauteta, vaan ne arkistoidaan Juvan kirjastoon. Julkaisuoikeudet ovat tekijällä, mutta Juvan kunta voi käyttää runoja eri yhteyksissä suullisesti ja kirjallisesti. Voittajarunot julkaistaan Juvan kulttuurisivuilla ja kaikki finalistit seuraavana vuonna Gottlundin tuvan runoniityllä.
Lisää luettavaa
www.juvankulttuurisivut.fi
Carl Axel Gottlund
Kymmenen kohtaa aiheesta Carl Axel Gottlund ja kieli
Gottlund-runokilpailu 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023